sâmbătă, 26 ianuarie 2008

WINDSURFING LECTIA NR 2 " primul pas in apa"

Esti fericitul posesor al unui echipament complet de windsurfing . Te felicit ! ( de unde ai avut atatia bani ? Sotia stie ? ) . L-ai asamblat corect . Presupun ca ai si imbracamintea necesara din neopren , chiar daca e vara , sa nu dardai de frig dupa catva timp petrecut in apa . Trebuie sa ai in vedere ca la inceput vei fi mai mult sub placa decat desupra ei . Picioarele trebuiesc protejate de pietre sau de ce nu , bucati de sticla din apa , cu incaltaminte speciala din neopren .Vremea trebuie sa fie frumoasa cu un vant slab si o apa plata ( fara valuri , nu fara bule ) . Un vant prea puternic te poate descuraja de la inceput . Iar valurile ………. si mai rau . Recomand un vant de maxim forta 2 ( apa putin creata , fara valuri) . De preferat ar fi la lac si nu la mare sau ocean . Acestea au curenti ce te pot pune in situatii imprevizibile si nedorite . ATENTIE ! Nu intra in apa fara vesta de flotabilitate , chiar daca te consideri un bun inotator . In timpul cazaturilor repetate nu stii cum te poti lovi ( de catarg , placa , ghiu ) te poti incurca in scote sau poti fi aruncat departe de placa . Eu personal , am fost inconstient dupa o cazatura ( nu pot sa imi dau seama cat timp) , in asa hal incat ma credeam pe plaja intins la soare , cand de fapt pluteam in larg la 1 km . Cei ce nu vor sa li se intample asa ceva , poarta casca . Recomand o vesta de protectie la lovituri ce asigura si flotabilitate . Te feresti astfel de coaste rupte , sau contuzii severe . De preferat sa fie de culoare cat mai stridenta pentru a fi mai usor de reperat pe apa si sa ai un fluier atasat . Daca se intampla ca vela sa se desprinda de placa , ramai pe placa si apoi in masura in care poti te apropii de vela . Vela poate fi inlocuita , tu nu . _____Tine minte ! Ramai mereu cu placa . Protejeaza-te de soare pentru ca vei fi mult timp expus . Foloseste o crema protectoare si o pereche de ochelari cu snur elastic . Cum alegi locul unde vrei sa inveti ? Daca sunt windsurferi pe apa , scoala pentru incepatori , centru de inchiriere echipament de windsurf e bine . Unul din indiciile de mai sus e suficient . Daca sunt windsurferi inseamna ca cei ce stiu au ales zona in cunostinta de cauza . Pe de alta parte , in caz ca ai probleme are cine sa iti sara in ajutor . ATENTIE ! Nu iesi niciodata singur pe apa nici daca esti avansat . Daca exista o scoala de windsurf este si mai bine . Poti profita de indicatiile pe care instructorii le dau elevilor si privi exemple de miscari . Evita insa locurile prea aglomerate (inotatori , barci , scutere , cabluri , etc ) . Ideal ar fi sa incepi cu un instructor sau macar cu un amic ce iti poate da indicatii de baza . Buuuuuun ! Ai tot ce iti trebuie , vremea e frumoasa , vantul placut ( de preferat directia vantului paralela cu malul si de evitat vantul ce bate spre larg) si intri in apa mandru ca arati a windsurfer . Nu uita sa verifici inainte daca surubul de aerisire al placii este strans . Placile noi sunt dotate cu asa ceva pentru ca la temperatura mare aerul din interior prin dilatare impinge invelisul placii . In acest caz se slabeste surubul si aerul iese cu presiune . Te opresti acolo unde apa iti ajunge pana la genunchi , te pozitionezi cu spatele la vant , placa in fata si vela intinsa in apa pe bordul opus tie .Te urci pe placa si te ridici in picioare cu scota de ridicare in mana . Pozitionezi talpile in stanga si in dreapta catargului si apoi tragi incet de scota in sus ridicand vela din apa . In timpul ridicarii controlezi presiunea pe ambele piciore astfel incat plansa sa stea in permanenta perpendicular pe catarg . In momentul in care a iesit aproape toata vela din apa si palmele ti-au ajuns pe scota aproape de ghiu , incearca sa controlezi un pic placa prin aplecarea catargului spre botul si spre spatele placii . Vei observa ca daca inclini catargul spre spatele placii , botul acesteia va vira spre vant . Daca apleci catargul spre botul placii aceasta va cobori din vant . Repeta de cateva ori aceste manevre inainte de a ridica definitiv vela pentru a simti schimbarile de directie . Incearca apoi sa tii vela relaxat pe directia vantului si sa rotesti placa , in ambele sensuri cu ajutorul picioarelor . Repeta de cateva ori aceasta manevra sa simti controlul pe fiecare picior . Ca sa ridici complet vela , muti ambvele picioare in spatele catargului si apuci cu mana dinspre botul plansei de ghiu la baza acestuia .____ Retine ! Apare o mica incrucisare a bratelor ce trebuie sa o tii minte mereu sau macar pana o inveti si devine gest reflex . Aceasta este pozitia corecta de apucare a ghiului . Ea te ajuta sa apleci putin catargul spre in fata plansei in timp ce apuci ghiul si cu cealalta mana . Daca apuci cu mana din spatele placii catargul se va apleca automat inspre spate iar tu pentru a compensa ai fugi in botul plansei , ceea ce sigur nu doresti . Repet ! Apuci ghiul cu mana dinspre botul plansei petrecand-o peste bratul ce tine scota de ridicare . Apoi eliberezi scota de ridicare si prinzi chiul si cu cealalta mana . Acum cauta-ti echilibrul si urmareste ca directia plansei sa ramana aceeasi prin inclinarea catargului cate putin in fata sau in spate . Nu incerca sa tii vela fortat in maini ! Vei avea dureri mari de mijloc seara . Mentine-o in echilibru astfel incat toata greutatea ei sa fie aplicata pe talpa catargului . Este momentul sa iti explic un pic despre directia vantului si a placii fata de acesta . De acum inainte vei lucra numai cu el nu ? Deci : directia ideala de deplasare este cea perpendiculara pe vant ( vant travers ). Asta inseamna sa fii in permanenta cu vantul in spate . Cand spun in spate ma refer la spatele tau cand stai pe placa nu la spatele placii . Fata de pozitia ideala (travers) , se poate urca spre vant (vant strans). De asemenea , fata de directia ideala (travers ) se poate cobori 45 grade (vant purtator sau larg ) . Daca se coboara 90 grade fata de directia ideala (travers) se ajunge in pozitia de vant din spatele plansei ( vant de pupa ) . Imi pare rau ca trebuie sa te anunt ca , exact inspre vant nu se poate merge . Asta a fost vestea rea , acum cea buna e , ca se poate insa ajunge la un punct situat exact in vant , mergand in zig zag cu vant strans .____http://www.youtube.com/watch?v=C58dS4ae7kQ&feature=user _________
Acum ca ai reusit sa pleci pe apa , sa iti arat cum cobori din vant si urci in vant , mergand in curbe usoare . Mergand perpendicular pe vant ( travers ) , apleci vela spre inainte ( inclinand catargul spre botul placii ) , impingi de piciorul din fata si slabesti coada velei . Procedand invers , urci in vant . Apleca vela spre in spate (inclini de catarg spre spatele placii ) si apasand pe piciorul din spate . De dada aceasta nu mai slabesti coada velei . O strangi chiar , daca erai in pozitie coborata fata de vant , astfel incat vela sa fie aliniata cu placa . Exerseaza continuu manevrele de urcare si coborare fata de vant ( pentru a intelege practic schimbarea de directie ) , pana o faci fara a te mai gandi in amanunt la miscarile ce o compun . Trebuie sa retii ca sunt doua moduri de a schimba directia . Din placa , sau din vela . Ele nu se fac separat ci doar impreuna . Din placa se vireaza sub vant , prin impingerea in piciorul din fata , iar inspre vant impingand in piciorul din spatele placii . Din vela virezi sub vant aplecand vela in fata si slabind coltul , iar in vant urci lasand vela spre spate si strangand coltul ei . Spuneam ca se folosesc impreuna manevrele din placa si vela pentru ca doar asa se realizeaza o virare lina si fara efort . Daca de exemplu vrei sa virezi sub vant si impingi doar de piciorul din fata , fara a apleca vela si a slabi de coada , placa tinde sa coboare dar vela se opune schimbarii de directie . Vei avea impresia ca ai un catar incapatanat sub tine . Acum inchide calculatorul si fugi la apa . Succes !

WINDSURFING LECTIA NR 1 " Asamblarea windsurfului "

Asamblarea echipamentului de windsurfing , presupune armarea velei , montajul finei pe placa si prinderea catargului de placa dupa armarea velei . http://www.youtube.com/watch?v=TAYA5Ly1nMA Vela se deruleaza pe o suprafata plana , fara pietre ori alte obiecte ce pot afecta filmul din care este confectionata . Tine cont de directia din care bate vantul . Buzunarul catargului trebuie sa fie orientat spre vant cu fermoarele de la cambers in sus . Insereaza balenele in buzunare functie de lungimi . Cea mai mare este in dreptul ochetului de intindere a velei pe ghiu . Asambleaza cele 2 parti ale catargului si introdu-l in buzunarul sau cu atentie sa nu infigi varful in materialul velei. Daca simti ca nu mai inainteaza impingand de la baza velei , mergi si apuca cu dreapta de la un metru de varful catargului iar cu stanga trage vela pe catarg incretind-o usor si avansand inca 30 cm . Revino la baza si impinge pana se intinde pe catarg si apoi repeta operatiunea la varf pana ajunge catargul la capul buzunarului . Unele vele au capac in varf nelasand sa iasa catargul afara . Altele au o traversa ce trebuie asezata cu mana pe o piesa speciala montata in varful catargului . Verifica daca toti cambersii ( un fel de semilagare cu role sau fara ce se afla pe vela in dreptul a 2-5 balene) sunt bine asezati pe catarg . Ridica apoi putin de varful catargului si scutura eventualul nisip sau pamant ce a patruns in baza lui . Introdu apoi baza catargului . Aici trebuie sa ai in vedere ca lungimea catargului plus baza cu prelungitor sa fie cea specificata pe vela , eventual cu 3 cm mai mare . Pe baza catargului exista o scota cam de 1,5 m ce se trece prin cei trei scripeti aflati pe coltul de langa catarg al velei si la fel in 2 din cei trei scripeti din baza catargului . Ai grija ca scota sa mearga pe trasee paralele pentru a nu se intepeni . Ultima data trece prin gura de crocodil ce iti permite sa tragi fara a lasa scota sa revina inapoi . Daca nu ai un instrument special de prindere a scotei , folosesti o surubelnita sau un lemn pe care o infasori (sa nu te ranesti la maini ) . Te asezi pe sezut , pui o talpa sau pe amandoua pe baza catargului (catargul in prelungirea piciorului) si tragi de scota cu ambele maini . Intinzi vela pe catarg pana exteriorul buzunarului este intins pe vela . Aceasta se realizeaza prin curbarea suficienta a catargului . Dupa ce ai intins suficient , treci scota ramasa prin orificiul special din baza catargului si o infasori apoi pe acesta . Acum trebuie sa montezi ghiul . Verifica daca lungimea lui este reglata la cea specificata pe vela plus 3 cm . De asemenea ai grija sa fie montate deja pe el , scotele de trapez (unele se monteaza numai pe la capul ghiului , ceea ce presupune demontarea lui ) . Buzunarul catargului are o degajare prin care se vede catargul ( cam 30 cm) . In acea zona prinzi ghiul de catarg cu ajutorul clapei fara a strange definitiv . In general ghiul se monteaza la inaltimea la care bratele tale intinse pe el sa tii vela , sa fie orizontale . Din experienta mea am constatat ca masurand 5 distante egale cu distanta intre varful degetului mare si varful degetului mijlociu , cand acestea sunt indepartate la maxim unul de altul , incepand de la baza catargului pana la marginea de jos a ghiului , rezulta exact distanta necesara . Eu am 1,97 m , dar nu conteaza . In general marimea mainii este raportata la inaltime . Dupa verificarea distantei inchizi clapa de prindere si verifici ca legatura sa fie cat mai rigida . In caz ca nu e suficient de rigida slabesti clapa si mai recuperezi un pic din scota trecuta prin gura de crocodil si strangi iar clapa . Mergi acum la celalalt cap al ghiului , trece scota fixata acolo prin ochetul din coltul velei si intinde-o bine . Leaga scota de ridicare cu un capat la ghiu si celalalt de baza catargului . Cam atat pentru moment despre armarea velei . In mod normal reglarea velei pe catarg si ghiu ia ceva timp pentru a rentabiliza la maxim suprafata velei functie de vant . Cand vantul este prea puternic pentru vela ce o ai , poti intinde mai tare vela pe catarg , permitand velei sa descarce o mare parte din vant in partea de sus . La fel se procedeaza intinzand mai tare vela pe ghiu reducand astfel curbura velei . De multe ori windsurferii procedeaza la aceste ajustari in apa . Dar despre asta voi vorbi in alt capitol . Ocupa-te acum de placa . Monteaza fina in lacasul ei si strange bine suruburile de prindere . Monteaza legatura flexibila pe canalul din centrul placii , la mijlocul acestuia . Apropie apoi placa de catarg si cupleaz-o de acesta , introducand pintenul din legatura flexibila in orificiul din baza catargului pana auziti siguranta inchizandu-se . GATAAAAAAAAAAAAAA ! Poti sa lansezi la apa .

WINDSURFING . Cum alegi echipamentul de windsurf initial

Ma voi referi aici la un echipament de windsurfing second hand de aproximativ 800 euro care este de obicei mai bun decat unul nou de 1300 avand in vedere ca are maxim 2 ani si a costat poate 2500 nou. Este buna achizitionarea , atunci cand nu cunoastem ce trebuie sa cumparam , a unui set complet de la cineva ce l-a luat in cunostinta de cauza . Atentie insa ! Aveti grija ca echipamentul respectiv sa nu fie prea " extrem" ( e posibil sa te duci la fund cu el). http://www.youtube.com/watch?v=Crao5HBSjFc&feature=user Asa ceva este pentru cei ce merg de cel putin 4-5 ani pe placa si flotabilitatea este asigurata de viteza si suspensia in vela . Ei urmaresc planajul rapid si viteza . Planajul , dupa cum o spune si numele este un fel de "zbor" deasupra apei . Placa atunci cand prinde viteza tinde sa se ridice deasupra apei , sa decoleze , ramanand in contact cu aceasta doar pe calcai ( acolo unde este plasata si fina , pentru reducerea derivei). Greutatea de pe placa a surferului se transfera pe vela , micsorand presiunea pe placa si implicit frecarea cu apa . Inchipueste-ti ca surferul este suspendat de un deltaplan si se foloseste de placa doar pentru mentinerea directiei cu ajutorul picioarelor. Trebuie deci sa alegi un echipament robust , stabil , bine infipt in apa , care sa iti confere o siguranta minima pentru a invata manevrarea velei . Deci , cum alegem echipamentul ? Nu te repezi la ce e colorat si lucios ! ( nu fii strut). Este la urma urmei o problema de marketing. Produsele de calitate nu exceleaza la capitolul aspect. Cunoscatorii le recunosc oricum. PLACA - este caracterizata de : litraj(60-185 L) , lungime (2,50-3,50m) , latime (60-100 cm) , clasa (wave ,freestyle , freeride , slalom , formula race ) , greutate (6-10 kg), brand (AHD , STARBOARD , FANATIC , F2 , MISTRAL , JP Australia ,NAISH , BIC , COPELLO , EXOCET , HIFLAY , RRD , TABOU, etc) . Placile sunt confectionate dintr-un miez usor de polistiren expandat invelit de un strat de polietilena termoformata sau mai nou de un strat dublu (sandwich) de carbon si kevlar. Cele din urma sunt mult mai usoare . Litrajul se impune a fi cu minim 40L mai mare decat greutatea ta , pentru a te sustine pe tine si restul materialului si a mai avea si o rezerva de flotabilitate. Avand in vedere ca pentru inceput vei naviga numai pe apa plata recomand o placa >150 litri de lungime cat mai mare . Aceasta iti asigura flotabilitatea si manevrabilitatea usoara . La acest litraj vei gasi probabil pe piata second hand , freeride , slalom sau formula race. VELA - Este caracterizata de : suprafata (3,5mp-12mp), clasa ( ca si la placi ), brand (NEILL PRIDE , NORTH SAILS , NAISH , PROLIMIT , etc) . Recomand o vela freeride care are o curbura mai mica ( o forta de tractiune mai redusa) dar o mai mare manevrabilitate. Dimensiunea de 6-7 mp . In privinta brandului ( poate sunt subiectiv ) recomand NEILL PRIDE deoarece in timp a dat dovada de o mare fiabilitate , necesara incepatorului ce supune vela la fel de fel de sarcini. CATARGUL - este caracterizat de : lungime (3-5,2m) , procentajul de carbon ( 20-95%carbon in fibra de sticla) , greutate ( 1,5-3 kg) , IMCS (21-34) , brand (FIBERSPAR , NORTH , NEILL PRIDE , etc) . Catergul poate fi intreg sau din 2 bucati . Un catarg cu cat mai putin carbon este cel mai bun pentru inceput (20%). Bineinteles lungimea este functie de vela. La baza velei se poate citi lungimea catargului necesar , a ghiului si suprafata. GHIUL - este caracterizat de : lungime maxima (1,35-3,10m ) , material ( aluminiu , aluminiu-carbon , carbon 100%) deschidere , brand ( ca si la catarge) . Cele de aluminiu sunt cele mai raspandite pentru ca sunt usoare si ieftine . Ghiul este acoperit cu un strat de neopren pentru a se realiza o priza buna la mana si se ataseaza de catarg cu ajutorul unei clape de prindere. Ghiul de carbon este recomandat de la inceput . Nu este mai usor decat cel de aluminiu dar are o rigiditate mult mai mare si fiabilitate . Dimensiunea este cea inscrisa pe vela. FINA - este caracterizata de : clasa ( ca la placi ) , lungime (25-75cm) , continut de carbon , brand (SELECT...) Avand in vedere ca am recomandat o placa mare , evident fina va trebui sa fie de minim 45cm pentru a conferi stabilitate pe apa. RACORDUL FLEXIBIL - de cauciuc sau teflon. Recomand pe cel de teflon pentru robustete. BAZA DE CATARG - este cu sau fara prelungitor (exista si prelungitor separat) . Este bine sa alegi una cu prelungitor de 50 cm sa poata fi folosita pe acelasi catarg la mai multe marimi de vela. SCOTE DE TRAPEZ - fixe si reglabile , lungime 18-26cm . Nu te repezi la reglabile . Te complici . Trebuie sa retii ca pentru inceput ai nevoie de un echipament care iti ofera stabilitate si confort pentru a putea invata manevrele . Scopul initial este sa te poti intoarce la mal , de unde ai plecat . Performanta si fitele....... mai tarziu . Eu , la prima iesire cu placa ( desi aveam idee cum se merge cu o vela deoarece practicasem yachting inainte) , am revenit la mal dupa cateva ore de vaslit cu bratele. Nu trebuie sa te departezi mai mult de 50m de mal pentru inceput . Dar despre asta in urmatoarele lectii de initiere. Te-am lamurit un pic sau e mai rau ca la inceput ? Confuzia e clara ? :) Reciteste si daca doresti intreaba-ma ! Nu te sfii !
Merita !