sâmbătă, 2 februarie 2008

WINDSURFING LECTIA 5 "Power jibes"

http://www.windsurfing1.ro
Windsurfing ......................!!!!!! Cum sa nu ! Asta doresc de la inceput , toti care invata acest sport . Sa stie power jibe . Sa-l faca . ( Ce bine ar fi daca am incepe invatarea unui sport cu primirea medaliilor ........). Sa intorci sub vant la viteza maxima , trecand cu coada placii prin vant si vela peste botul acesteia . Asta inseamna de fapt power jibe ( se pronunta "gybe" ) . Sigur ca inainte de a incerca aceasta manevra ai exersat foarte bine intoarcerea sub vant si iti iese foarte bine . Daca te chinui inca la " volta " sub vant , e cazul sa mai amani un pic . Pentru inceput am sa RECAPITULEZ intoarcerea sub vant , pentru a intelege mai bine power jibes . Atunci cand efectuezi o intoarcere in directia spre care bate vantul ( coborand fata de vant ) se numeste volta sub vant sau ampanare , daca vela trece peste botul plansei . Cand vrei sa intorci , verifici mai intai vizual suprafata apei pe zona de intoarcere ( sa nu existe obstacole , inotatori sau ambarcatiuni ). Apleci catargul spre in fata , forta ce o simti in brate o transmiti prin corp , in piciorul din fata la baza catargului . Slabeste coada velei , departand ghiul de corp prin intinderea mainii din spate . ( TOTDEAUNA : CAND VREI SA COBORI din vant , SLABESTI VELA IAR CAND VREI SA URCI in vant , STRANGI VELA ). Scoti piciorul din spate din footstraps si-l plasezi in bordul opus , cantand usor placa spre interiorul virajului . Dupa ce traversezi , in intoarcere , linia imaginara a vantului , muti mana din fata spre baza ghiului langa catarg .( pentru inceput e mai usor sa prinzi de catarg cu mana din fata ) . Schimbi pozitia picioarelor , eliberand din footstraps si piciorul din fata plasandu-l in fata celuilalt , pe care apoi il muti la baza catargului (apare o incrucisare a picioarelor care se rezolva prin mutarea in fata a celui ce ramane in urma ) . Dupa ce ai pus piciorul langa catarg , dai drumul ghiului din mana din spate . Vela trece peste botul placii , in timp ce placa va continua sa vireze spre noua directie . Apuci , cu mana libera ghiul pe cealalta parte a velei simultan cu eliberarea celeilalte maini si prinderea cu ea de partea din spate a ghiului ( trecand mana peste cealalta ,sau pe sub ea , functie de inaltimea la care e montat ghiul , incrucisandu-se ca si la prinderea velei la ridicare ). Aici apare ca si la picioare o incrucisare a mainilor . Acum inclini usor de catarg spre in spate , strangi velea si pleci . Recomand exersarea rotirii velei si a schimbarii mainilor pe uscat . Se invata mult mai usor avand in vedere ca nu mai ai grija pastrarii echilibrului pe placa . Te poti concentra asfel numai asupra velei . Daca vorbim despre POWER JIBE deja esti avansat si ai picioarele in footstraps si planezi NU ? . Deci ca sa faci un jibe , trebuie sa intri in viraj cu o viteza mare . Asta presupune si o raza mai mare a intorcerii fata de volta sub vant normala . Daca la volta sub vant , urma lasata in apa descrie un " V " , power jibes lasa in urma forma literei " U " , foaaaaaaaaarte larg .( Este la fel ca mersul pe bicicleta . Mergand foarte incet , intoarcerea va fi mai in loc si mai dezechilibrata . Venind cu viteza mai mare , intoarcerea va fi mai larga , dar inertiala si stabilitatea va fi mai buna . O viteza mai mare face planajul palcii sa se mentina , iar vantul simtit in vela in timpul intoarcerii sa para mai slab . Asta iti va da usurinta in rotirea velei si timp sa schimbi pozitia picioarelor pe placa . In acest film vei vedea fiecare miscare ce trebuie facuta . . Alegeti deci prima prima zi de invatat power jibes , sa fie cu valuri cat mai mici si cu vant suficient pentru a garanta planajul . In power jibe se intra numai din planaj , mentinandu-l pe tot parcursul . Esti in planaj , verifici vizual zona de intoarcere , si incepi sa cobori din vant , laaaaaaaaaaaaarg ( nu inchide mult curba ) . Poate am sa repet enumerarea manevrelor dar , sper sa fie de ajutor pentru o mai buna intelegere . Cand incepi coborarea , scoti piciorul din spate din footstraps si-l plasezi pe bordul opus vantului . Tine vela aproape de tine si lasa-ti greutatea in fata si spre interiorul curbei . Placa vireaza astfel sub vant mentinand planajul si sculptand in apa o curba rotunda . Duci mana din fata , pe ghiu aproape de catarg , simultan cu schimbarea pozitiei picioarelor ( scoti al doilea picior din footstraps plasandu-l in fata celuilalt , pe care imediat il muti langa baza catargului ) . Unii Windsurferi , schimba picioarele dupa ce prind ghiul cu ambele maini in noua directie . Cu mana din spate dai drumul ghiului , vela se roteste , treci bratul peste cel din fata prinzand ghiul pe cealalta parte si apoi si cu cealalta mana prinzi ghiul de partea din spate . Acum esti in noua directie . Strangi vela , bagi picioarele in footstraps , iti agati scota de trapez si fuuuuuuuuuuuugi . Ce trebuie sa faci ca power jibes sa nu semene prea mult cu volta lenta ? 1. Intra cu viteza in coborare 2. Nu vira brusc 3 . La iesire din viraj nu cauta sa urci imediat ca pierzi viteza si iesi din planaj . 4. Pune presiune pe partea din fata a placii , altfel pupa se infunda si virajul se inchide reducand considerabil viteza . 5. Nu forta intoarcera velei , las-o sa se roteasca singura . Tendinta tuturor la iceput , este sa intre in jibe acolo unde vantul este mai slab ( si fara valuri ) . Din aceasta cauza tot amana intoarcerea la nesfarsit , pentru ca e aproape la fel peste tot . La fel procedam si eu la inceput . Gresit ! Intra in power jibe acolo unde bate vantul cel mai tare . Asta te va ajuta sa mentii planajul in viraj si sa iesi la fel de repede si sigur din intoarcere , fara a veni vela peste tine . Cand ai suficienta viteza , valurile nu mai conteaza prea mult . Intoarce inertial . Am sa fac acum o paralela cu schiatul pe zapada . La fel si acolo , incepatorul are tendinta de a reduce prea mult viteza ( virand mult , si daca se poate chiar spre panta ) si de a cauta in permanenta un loc plat . Reducerea excesiva a vitezei face insa virajul mult mai greu . El va fi astfel mereu cu pieptul spre o latura a partiei si fundul spre vale, traseul lui fiind o continua travesare a acesteia . Atunci insa cand isi va invinge teama , va observa ca tinand permanent pieptul spre vale si virand foarte putin , rotund si des , va controla perfect viteza . Denivelarile nu mai conteaza prea mult iar cristianele ies perfect . La fel si la windsurfing . Indata ce iti vei invinge teama , vei constata ca e mai bine sa virezi unde vantul e mai puternic , si sa nu inchizi prea mult virajul . Exerseaza acum ! Incepi repetitiile pe mal cu vela si apoi pe apa . Nu te grabi ! Rezultatul apare in timp si vei avea toata viata de cizelat procedeul asta . Daca ceva nu iese , majoritaea au tendinta de a da vina pe ceva . Ba ca placa lui nu e buna , ba vela sau ghiul etc . Deci : nu da vina pe echipament . Tine mine ce iti spun ! --Pe dansatorul prost.....si coaiele-l incurca . Na ! ca am zis-o . Vezi filmul urmator si invata . Mai multe pe http://www.windsurfing1.ro sau la Scoala de windsurfing ; Piccadilly Windsurfers Paradise Mai multe pe http://www.windsurfing1.ro