joi, 3 aprilie 2008

windsurfing Lectia 6 :Scala Beaufort de masurare a vantului

Sir Francis Beaufort a inventat aceasta scala in anul 1805 . Daca nu ai un anemometru la indemana , pentru masurarea vitevei vantului , poti invata sa apreciezi cat de puternic este vantul , folosind informatiile din tabelul de mai sus . Da dublu clic pentru marire . )): E important sa stii puterea vantului atunci cand vrei sa iesi pe apa deoarece functie de acesta iti alegi echipamentul necesar . Dupa cum se vede si in tabel , cu cat vantul este mai puternic , vei alege o placa si o vela mai mica . Pana la vant de forta 3 , diferenta de dimensiuni ale velei ce o folosesti , se observa numai ca si diferenta de viteza . De la forta 4 deja , de alegerea corecta depinde daca mai poti sau nu sa tii vela in maini . Daca de la forta 1 la 3 , poti naviga cu o vela intre 7 si 10 m , de la forta 4 marja este mult mai mica , alegerea facandu-se din jumatate in jumatate de metru .
La fel si la alegerea placii . Pana la forta 3 , poti folosi o placa cu volum dublu fata de greutatea ta , fara a avea probleme . De la forta 4 placa are un volum aproape egal sau chiar mai mic decat greutatea ta . Volumul mare al placii , iti asigura flotabilitatea si stabilitatea pe un vant slab . De asemenea , o placa cu volum mare , are si o latime corespunzatoare ( pana la 1 m ) ce ajuta la intrarea in planaj pe vant slab . Toate acestea devin dezavantaje in cazul unui vant puternic . Placa mare , avand o suprafata mai mare de frecare cu apa , opune o rezistenta mai mare la inaintare , raportata la viteza vantului . Pentru o mai buna intelegere , vizualizeaza catargul tras inapoi de la baza de catre placa si de varf impins inainte de vant . Rezultanta este un mai mare efort in brate si picioare , in a mentine vela in pozitie corecta . Pentru compensare se reduce marimea velei . In acest mod , problema e numai pe jumatate rezolvata . Se reduce efortul , dar scade mult viteza datorita dezechilibrului ce ce creeaza intre frecarea mare a placii cu apa si puterea mai slaba a vantului captat in vela .Trecand simultan si la o placa mica , efortul se diminueaza si viteza de deplasare creste . Nu mai e nevoie acum de latime si volum pentru a avea asigurata stabilitatea si flotabilitatea . Viteza le asigura pe amandoua . Flotabilitatea poate fi chiar negativa . La fel ca si la water ski . O mare importanta prezinta si alegerea finnei . Cu cat viteza vantului este mai mare , cu atat lungimea finnei este mai mica . Oricum placile sunt dotate cu finne corespunzatoare , iar schimbarea placii duce automat si la reducerea finnei . Sigur ca da , pe aceeasi placa poti folosi mai multe marimi de fine . Dar deja aici este vorba de reglaje fine ce le folosesc numai competitorii . La fel ca si reglajele velei , intinderea acesteia pe catarg si ghiu , pozitionarea ideala a catargului pe placa . Intinderea mai puternica a velei pe catarg reduce lungimea si adancimea , curburii velei pe verticala . In acest mod , partea superioara a velei se rasfrange spre inapoi descarcand rafala ( se reduce practic suprafata velei in cazul rafalei de vant ) iar cupa activa de la baza velei retine mai putin vant . Idem in cazul intinderii pe ghiu , se reduce curbura velei pe orizontala , cu acelasi efect . In general velele mari se preteaza la reglaje de acest gen , permitand o mai mare plaja de reglaje si folosinta . De aceea sunt dotate si cu 3 ocheti la coltul de intindere pe ghiu . La vant slab e folosit ochetul de sus si pe masura ce vantul creste se coboara spre cel de jos , pentru a slabi linia de cadere a velei , permitand astfel descarcarea . In functie de marimea velei se pozitioneaza si catargul pe placa . O vela mai pare presupune si o greutate mai mare aplicata pe placa . Pentru distribirea corecta a greutatii pe placa vela mare se pozitioneaza mai departe se surfer , deci mai in fata . Altfel greutatea velei si grementului + cea a surferului ar actiona mai mult pe partea din spate tinand pupa scufundata , actionand ca o frana . Fixarea mai in fata duce implicit si la mutarea centrului de greutate a surferului , eliberand pupa . Cu cat scade marimea velei cu atat catargul se va pozitiona mai spre in spate . Evident ! M-am referit aici strict la folosirea mai multor vele pe aceeasi placa . Atunci cand placa si vela sunt optim alese , catargul e fixat la jumatatea canalului de prindere . P.S . Imi place sa cred ca aduc ceva lumina in intelegerea acestui sport . Nu vreau ca aceste explicatii ale mele sa devina " namoloase " si sa iti para totul , mult mai complicat decat este in realitate .

Niciun comentariu: