duminică, 19 octombrie 2008

Windsurfing Lectia nr 9 :REGLAREA GHIULUI SI A SCOTEI DE TRAPEZ

Inaltimea la care montezi ghiul
are efect direct , atat asupra performantei greementului cat si a conditiei tale fizice . O inaltime prea mica , intarzie intrarea in planaj , face greoaie desprinderea de scota de trapez si transfera greutatea surferului mai mult pe placa decat pe greement. Daca ghiul este prea sus , coada velei va sta in jos , manevrele vor fi greoaie , iar prinderea si desprinderea de trapez dificila . Pozitia corecta aghiului este la inaltimea umerilor ( plus , minus 20cm , in functie de puterea vantaului) . Daca masori de la baza catargului 6 schioape ( distanta dintre varful degetului mare si varful degetului mic departate la maxim , ca in foto ) acolo ar trebui sa fie montat ghiul . Avand in vedere ca la mutarea inainte sau in spate a catargului pe placa , trebuie modificata si inaltimea ghiului , exista un procedeu de verificare . Acesta consta in verificarea pozitiei ghiului fata de coada plansei , cand acesta e culcat pe ea . Ghiul trebuie sa fie mereu in aceeasi pozitie . Vezi foto A pentru cel mai scund si D pentru cel mai inalt . Reglarea scotei de trapez modifica modul in care se va face transferul de forta de la vela la corpul tau si de asemenea performanta obtinuta . Gasirea pozitiei corecte a scotei pe ghiu este la urma urmei o problema de echilibru . O scota pozitionata mult prea in fata , va reduce viteza placii prin slabirea velei , poazitionarea surferului prea in fata si transferul defectuos al puterii velei catre placa . In aceasta situatie simti ca bratul din spate este suprasolicitat si oboseste rapid . Pozitionarea prea in spate creste posibilitatea de catapultare peste vela si face ca bratul din fata sa fie mai folosit si implicit , mai obosit . Pozitionarea corecta a scotei te poate ajuta sa mergi cateva momente sau chiar mai mult , fara a avea mainile pe ghiu . Deci ! Cum verifici ? Mergand in linie dreata , vezi care brat este mai solicitat si muti scota in directia lui . Dupa ce crezi ca e bine reglat , incearca sa desprinzi o clipa , ambele maini de pe ghiu . Daca e bun reglajul vei putea merge un timp fara maini , iar de nu va trebui sa prinzi rapid ghiul cu una din maini . Ei bine , spre aceasta trebuie sa mai muti putin scota . Acum doresc sa ma refer putin la distanta intre capetele scotei . O distanta mare (30cm) stiu ca iti creeaza o stare de confort si stabilitate . Este reglajul preferat al incepatorilor . Lipirea capetelor sau apropirea la 5 cm , genereaza un transfer brutal al fortei velei catre maini (mai ales atunci cand scota e gresit pozitionata ) , necesitand o mai mare atentie la pozitionarea velei fata de vant . In general aceasta setare este folosita la competitii unde performanta este prioritara confortului . Eu recomand totusi o distanta cuprinsa intre 15-20 de centimetri . Vei obtine astfel un confort suficient , dar si o manevrare mai eficienta a velei . Lungimea scotei de trapez trebuie sa fie in medie de 24-26 cm . O scota prea scurta reduce viteza de deplasare prin plasarea corpului tau prea aproape de vela si intrarea intarziata in planaj . Nu uita ca greutatea ta corporala este generatoare de enegie . Cu cat o plasezi mai in exterior poti capta mai mult vant ( atunci cand vantul e puternic ) , prin mentinerea velei in pozitie corecta sau folosind o vela mai mare . Scota scurta iti mareste de asemenea timpul de reactie la modificarile vantului si poti fi catapultat peste vela . Scota prea lunga duce la obosirea prematura a bratelor si a lovirii cu fundul de valuri . Nu cumpara scote reglabile pentru inceput . Te vor incurca mult si pot cauza cazaturi daca incerci sa le modifici in mers . Reglajele acestea le recomand pentru inceput , atunci cand nu stii inca sa faci reglaje de finete . Cu timpul insa fiecare sportiv isi face ajustarile in functie de stilul de mers , greutate si inaltime dupa cum simte . Acum ca ai setat bine greementul , nu mai pierede vremea . Incearca-l ! Imi spui si mie cum merge ?

Niciun comentariu: